Sequenza VIII

Luciano Berio's Sequenza VIII für Violine solo

To compose Sequenza VIII has been like paying a personal debt to the violin, which to me is one of the most subtle and complex of instruments. I studied violin myself, while I was already learning the piano and before starting the clarinet (my father wanted me to practise “all” the instruments), and I have always maintained a strong attraction for this instrument, mixed, however, with rather tormented feelings (perhaps because I was already 13 - much too late - when I started my violin lessons).


While almost all the other Sequenzas develop to an extreme degree a very limited choice of instrumental possibilities, Sequenza VIII deals with a larger and more global view of the violin: and can be listened to as a development of instrumental gestures.


Sequenza VIII is built around two notes (A and B), which - as in a chaconne - act as a compass in the work’s rather diversified and elaborate itinerary, where polyphony is no longer virtual but real, and where the soloist must make the listener constantly aware of the history behind each instrumental gesture.

Sequenza VIII, therefore, becomes inevitably a tribute to that musical apex which is the Ciaccona from Johann Sebastian Bach’s Partita in D minor, where - historically - past, present and future violin techniques coexist.
Sequenza VIII was written in 1976 for Carlo Chiarappa.

Luciano Berio

Mehr zu: Sequenza VIII

#johann-sebastian-bach
#Avantgarde
#Chaostheorie
#concerto-grosso
#geige

Der helle Wahnsinn

#györgy-ligeti
#kompositionsprozess

Der Virtuose

#selbstdarstellung
#kunst-und-leben

Ein mozartscher Fall

#schmerz

ein Plädoyer der Phantasie für des Kaisers neue Kleider

#geräusch

Einmal ganz weiss, ganz leer werden

#heimat

Empathische Innenschau: Sinfonie Nr. 40 in g-Moll

#jugend

Felix Mendelssohn-Bartholdy –Streichquintett B-Dur op. 87

#trauer

Fest des Lebens: Sinfonie Nr. 41 in C-Dur

#kompositionsprozess

»Freier, unendlicher Fall«

#interview

Fürchtet euch nicht!

#Freiheit

Helmut Lachenmann über »Grido«

#körperlichkeit

Intervallturnereien, Lautstärkehämmer und andere Sperenzchen. Ein Theoretiker, der wütet, wie es ihm passt.

#empfindsamer-stil

Interview mit Mark Andre

#kompositionsprozess

Interview mit Tabea Zimmermann

#zeitempfinden
#abenteuer
#kindheit

J.S. Bach – Brandenburgisches Konzert Nr. 5 & Klavierkonzert Nr. 1

#höfische-musik

Kaschierte Krise

#kompositionsprozess
#vokalmusik
#vielfalt

Paganinis Dämon

#geige

Pressestimmen weihnachtsoratorium

#weihnachten

Reisen

#zen

Scream into space

#kompositionsprozess

think outside the cage!

#komponist

Unermesslicher Raum

#beat-furrer
#schmerz

Virtuose Grenzgänge

#musikgeschichte

Weihnachten ohne WO ist nur die halbe Wahrheit

#vorfreude

William Byrd

#höfische-musik
#Parodieverfahren

Zere mê

#atheismus

Als ob der Heilige Geist hier noch hinzuträte

#geist

»schmutzige Wäsche – und alle Platten von Nancarrow«

#Polyrhythmik

Vom Himmel zur Erde: Sinfonie Nr. 39 in Es-Dur

#wolfgang-amadeus-mozart

Cage-Tutorial mit Corinna

#john-cage

»Für mich ist Nancarrow der bedeutendste lebende Komponist«

#conlon-nancarrow
#mikrokosmos